Op 28 september 2014 gaat tijdens het Nederlands Film Festival de animatiefilm Trippel Trappel officieel in première en vanaf 8 oktober draait de film in de bioscoop. Een honderd procent Nederlandse animatiefilm van il Luster en Anikey, waarin ik de rol van Dierenpiet heb ingesproken. Dat betekent dat ik niet een bestaand karakter met een bestaand stemgeluid nagesynchroniseerd heb, maar dat ik het karakter met mijn stem mee mocht helpen creëren.

Nederland heeft genoeg animatoren die mooie dingen maken, maar het gros aan jeugdseries en -films wat te zien is op de Nederlandse tv-zenders komt uit het buitenland en dan vooral uit Amerika. Al die series en films worden nagesynchroniseerd. Het script wordt vertaald en van tijdcodes voorzien en de benodigde stemacteurs en -actrices worden geboekt. In de studio krijg je te zien wie je moet inspreken en hoor je hoe jouw karakter klinkt. Dat geluid probeer je te evenaren met jouw stem en dan spreek je tijdcode voor tijdcode je karakter in. Dat is wat ik normaal gesproken doe als stemacteur. Maar Trippel Trappel is een Nederlandse film en geheel in Nederland gemaakt. Dan verloopt de werkwijze totaal anders.

De mensen van il Luster en Anikey hadden een idee. Daar werd een synopsis van gemaakt, een globale verhaallijn, en daarna werd een eerste script geschreven en werden schetsen getekend van de karakters. Ze hadden ook een idee hoe de karakters zouden moeten gaan klinken. Met dat idee zochten ze contact met regisseuse Marty de Bruin en de SDI studio. Die zochten vervolgens meerdere stemacteurs en -actrices bij elkaar, om ze een stemtest te laten doen voor de creatives. Dat was mijn eerste kennismaking met Dierenpiet en tot mijn blijdschap kreeg ik de rol.

Op de dag dat ik kwam inspreken, hebben we eerst uitvoerig gepraat over de verhaallijn van de film en Dierenpiet in het bijzonder en lieten ze mij nieuwe schetsen van hem zien. Door de stemtest hadden de creatives het karakter bijgeschaafd en aangepast aan het stemgeluid waarop ze mij hadden uitgekozen. De scènes sprak ik gelijktijdig in met Huub Dikstaal, die voor de rol van Papegaai was gevraagd. De interactie en synergie tussen Papegaai en Dierenpiet moest zo sterk zijn, dat ze ons niet apart wilden opnemen zoals dat normaal gesproken gebeurt. Van de storyboard schetsen hadden ze een diaserie gemaakt, die ze afspeelden tijdens het inspreken. Zo konden we een beeld krijgen van het scèneverloop en de context.

Daarna was het voor ons klaar. De mensen van il Luster en Anikey zijn met het 'hoorspel' aan de slag gegaan en hebben met onze intonaties, stemdynamiek, e.d. de karakters verder uitgewerkt en tot leven gebracht op het witte doek. Een geweldig creatief proces om in te duiken en deel van uit te mogen maken. En het leukste is, dat mijn stem en spel nu de richtlijn is geweest voor de Franstalige, nagesynchroniseerde versie.

Blog